środa, 3 maja 2017

KWIECIEŃ 2017 - stosik i podsumowanie miesiąca


Kolejny dobry miesiąc. A maj z długaśnym wolnym (wszyscy licealiści dziękują maturzystom) zapowiada się jeszcze lepiej. Ale pozostańmy jeszcze chwilę w kwietniu. Przede wszystkim: książki. Liczba przeczytanych satysfakcjonuje mnie, choć bywało nierówno - czasem nie czytałam wcale, a czasem obżerałam się do upadłego (ze zmęczenia). Co ważniejsze jednak, to najlepszy w tym roku, a może i dłużej, miesiąc pod względem jakości przeczytanych pozycji. Jakieś siedem na jedenaście skończonych książek mnie zachwyciło/mocno się podobało, a i pozostała czwórka najgorsza nie była. Moja wewnętrzna maruda nie wyszalała się. I dobrze.

A na blogu? Też dobrze. Może bez fajerwerków statystycznych jak w marcu, ale również satysfakcjonująco. Nie udało mi się "wypchnąć" felietonu o Piotrusiu Panie (TAK), ale co się odwlecze, to nie uciecze. Poza wymienionymi poniżej recenzjami mogliście znaleźć podsumowanie marca (klik), obfite zapowiedzi majowe (klik), no i oczywiście życzenia świąteczne. Odbył się również konkurs, w którym do wygrania była Milionerka. Zagadka Barbary Piaseckiej-Johnson Ewy Winnickiej (jeśli przegapiliście recenzję - klik). Poza tym z dobrych niusów: moje recenzje doradzą Wam podczas zakupów na portalu Upoluj ebooka (klik). Jestem wszęęędzie.


Co czytałam (od najlepszych):

(1) Shusaku Endo "Milczenie" (Znak) - recenzja wkrótce
(2) Jacek Dehnel "Lala" (W.A.B.) - recenzja wkrótce
(3) Maria Konopnicka "Mendel Gdański" (Wolne Lektury)
(4) Stanisław Wyspiański "Wesele" (Wydawnictwo Literackie)
(5) Krzysztof Piskorski "Czterdzieści i cztery" (Wydawnictwo Literackie) - recenzja wkrótce
(6) Paolo Bacigalupi "Nakręcana dziewczyna" (MAG)
(7) Gustave Flaubert "Pani Bovary" (Hachette)
(8) David Mitchell "Slade House" (MAG) - recenzja wkrótce
(9) Richard Flanagan "Księga ryb Williama Goulda" (Wydawnictwo Literackie)
(10) Tove Jansson "W Dolinie Muminków" (Nasza Księgarnia)
(11) Rafał Cichowski "Pył Ziemi" (SQN) - klik
(12) Vladimir Nabokov "Lolita" (Mediasat Polska) - niedokończone


Co recenzowałam:

  • Ewa Winnicka "Milionerka" (Znak) - klik
  • Haruki Murakami "Bezbarwny Tsukuru Tazaki i lata jego pielgrzymstwa" (Muza) - klik
  • Maryla Szymiczkowa "Tajemnica Domu Helclów" + "Rozdarta zasłona" (Znak) - klik
  • Magdalena Grzebałkowska "Beksińscy. Portret podwójny" (Znak) - klik
  • Susanna Clarke "Damy z Grace Adieu" (MAG) - klik


Co słychać za kulisami:

  • aktualna liczba obserwujących - 163 (było 159)
  • aktualna liczba obserwatorów Google+ - 199 (było 201)
  • liczba polubień na Facebooku - 106 (było - 89)
  • liczba wyświetleń bloga - 133 386 (było 129 836)
  • najpopularniejszy post w tym miesiącu - recenzja Milionerki
  • przybyło postów - 10 (ogółem 407)
  • przeczytanych stron - 3514 (marzec - 3649) 
  • średnia ilość stron dziennie - 117 (marzec - 118)


Co przygarnęłam:




Od góry po lewej:
  • Kawabata Yasunari Kraina śniegu (PIW) - Staruszek z wymiany, którego lektury wprost nie mogę się doczekać, bo: (1) Japonia (2) XX wiek (3) klasyka (4) Nobel. Mi wystarcza ;)
  • Stanisław Wyspiański Wesele (Wydawnictwo Literackie) - Ostatnia moja tegoroczna lektura szkolna. Już skończona zresztą. Prawdę mówiąc, sądziłam, że nic nie zrozumiem z treści, ale zaskakująco mi się podobała. Polecam zacząć od Plotki o "Weselu" Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Dużo rozjaśnia.
  • Vincent van Gogh Listy do brata (Czytelnik) - Moja aktualna lektura. Dosłownie odziedziczona po dziadku.
  • Stanisław Lem Biblioteka XXI wieku. Golem XIV + Doskonała próżnia (Agora) - Uzupełnianie kolekcji Lemowskiej trwa! :D
  • Eleanor Catton Wszystko, co lśni (Wydawnictwo Literackie) - Razem z poprzednimi stanowi najnowszą zdobycz z antykwariatu. Nie wiedziałam, jaka to radość znaleźć książkę, którą ma się zamiar niedługo kupić, w świetnym stanie i jeszcze lepszej cenie :D

Od góry po prawej:
  • Jacek Dehnel Lala (W.A.B.) - Kolejna wspaniała pozycja od tego autora, który ostatnio trafił do grona moich ulubionych. Już niedługo recenzja :)
  • Margaret Atwood Oryks i Derkacz (Prószyński  i S-ka) - Jestem niezwykle ciekawa tej trylogii, cieszę się więc, że udało mi się zdobyć Oryksa... na drodze wymiany. Natomiast w przyszłym miesiącu planuję zakup nowego cudnego wydania Opowieści podręcznej od wydawnictwa Wielka Litera.
  • Maciej Wasielewski Jutro przypłynie królowa (Czarne) - Niewielka, ale przepiękna książka na naprawdę intrygujący temat. Mam nadzieję, że się nie zawiodę.
  • David Mitchell Slade House (MAG) - O, a tu już wiem,  że się zawiodłam. Jest to pozycja dobra, ale... jako fanka autora mam prawo ponarzekać. Więcej w recenzji.
  • Rafał Cichowski Pył Ziemi (SQN) - Egzemplarz recenzencki. Tutaj również bez zachwytów. A szczegóły w recenzji klik.
  • Krzysztof Piskorski Czterdzieści i cztery (Wydawnictwo Literackie) - Prawdziwa rozkosz. Recenzja niedługo :)

A jak Wam minął kwiecień?


Marre