niedziela, 5 maja 2019

MARZEC i KWIECIEŃ 2019 - podsumowanie dwumiesięczne i trochę (no dobra, głównie) o nowych porządkach


Chwilę mnie tutaj nie było. Teraz wracam, ale nie wiem, czy niedługo znowu nie zniknę. Obowiązki przytłaczają i nie mam czasu, a przede wszystkim sił psychicznych na bloga. Tym razem nie chcę jednak robić kolejnej kategorycznej przerwy, a przeorganizować całą moją obecność w social media.

Co by nie przedłużać: głównym miejscem mojej działalności zostaje Instagram. Blogi stają się coraz większą niszą i żeby docierać do szerszego grona odbiorców trzeba naprawdę takiej ilości czasu, jakiej nie mam, i tyle wysiłku, ile trochę żal mi w to wszystko wkładać. Tymczasem format bookstagrama jest "łatwiejszy" i aktualnie odpowiada mi najbardziej, a i sama jako odbiorczyni ostatnio skupiam się książkowo głównie na tym portalu. Zapewnia mi największe zróżnicowanie między tym, co "planowe" (zdjęciami) i tym, co "spontaniczne" (czyli relacjami), a m.in. system hashtagów pozwala docierać mi do nowych odbiorców, w przeciwieństwie do Facebooka, gdzie wewnątrz samej platformy pozostaje mi wyłącznie udzielanie się na cudzych profilach. (Nie licząc promowania, bo JESTĘ TYLKO BIEDNOM STUDENTKOM).

Dlatego już od jakiegoś czasu na Instagramie można znaleźć krótkie opinie na temat wszystkich czytanych przeze mnie książek i komiksów (co na blogu od kilku lat nie miało w ogóle miejsca). "Krótkie" nie oznacza "wynikające z powierzchownej lektury", ale zawierające w sobie esencję moich przemyśleń i reakcji. Jednakże jako że jestem osobą, którą nie zadowalają wyłącznie telegraficzne skróty: mam jeszcze bloga. Wpisy będą pojawiać się nieregularnie - wtedy, gdy jakąś książkę uznam za naprawdę godną uwagi (w pozytywny lub negatywny sposób). Na tej zasadzie możecie oczekiwać w bliżej nieokreślonym najbliższym czasie tekstów o Dziewczynie z konbini Sayaki Muraty i Serotoninie Michela Houellebecqa. Nie zrezygnuję też  z comiesięcznych zapowiedzi, bo, jak wielokrotnie mówiłam i pisałam, zarówno budzą one Wasze zainteresowanie (nawet Qbuś je docenił, mdleję!), jak i stanowią dla mnie pretekst do bycia na bieżąco z nowościami na rynku.

Jeśli chodzi o podsumowania... to trochę o nich myślałam i aktualnie skłaniam się ku rezygnacji z nich; to będzie więc ostatnim. Nie zrezygnuję z #wskrócie, ale trochę zmienię ich formułę i będę wybierać książki tematycznie. Natomiast Facebook... pozostanie Facebookiem, czyli nieogarniętym słupem ogłoszeniowym.

Poniżej znajdziecie listę książek, które przeczytałam w marcu i kwietniu. Wydaje się być ich dużo, ale nie było: większość ma między 100 a 200 stron. W maju jeszcze może znajdę trochę czasu na czytanie, ale czerwiec (sesja, jej!) zapowiada się koszmarnie.


Napiszcie, co o tym wszystkim myślicie. No i co dobrego przeczytaliście w ostatnim czasie :)


Marta


Co czytałam (wg "czytelniczej satysfakcji"):

(1) "Nie ma" Mariusz Szczygieł (Dowody na istnienie)
(2) "Dom z dwiema wieżami" Maciej Zaremba Bielawski, tł. Mariusz Kalinowski (Karakter)
(3) "Dziewczyna z konbini" Sayaka Murata, tł. Dariusz Latoś (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
(4) "Świństwo. Truizmy" Marie Darrieussecq, tł. Barbara Walicka (Karakter)
(5) "Czyż nie dobija się koni" Horace McCoy, tł. Lesław Haliński (Zysk i S-ka)
(6) "Najbardziej niebieskie oko" Toni Morrison, tł. Sławomir Strudniarz (Świat Książki)
(7) "Dziki łabędź i inne baśnie" Michael Cunningham, tł. Jerzy Kozłowski (Rebis)
(8) "Mięcho" Aneta Żukowska (Karakter)
(9) "Potop" Salcia Hałas (W.A.B.)
(10) "Koala" Lukas Bärfuss, tł. Arkadiusz Żychliński (Ossolineum)
(11) "Szaławiła" Marta Kisiel (Uroboros)
(12) "Kobiety i władza. Manifest" Mary Beard, tł. Ewa Hornowska (Rebis)
(13) "Śmierć pięknych saren. Jak spotkałem się z rybami" Ota Pavel, tł. Andrzej Czcibor-Piotrowski, Józef Waczków (Czuły Barbarzyńca)
(14) "Rodzinna historia lęku" Agata Tuszyńska (Wydawnictwo Literackie)
(15) "Kontener" Katarzyna Boni + Wojciech Tochman (Agora)
(16) "A co ja mam z tym wspólnego? Zbrodnia popełniona w marcu 1945. Dzieje mojej rodziny" Sacha Batthyany, tł. Emilia Bielicka (Czytelnik)
(17) "Śmierć komandora 1. Pojawia się idea" Haruki Murakami, tł. Anna Zielińska-Elliot (Muza)
+
(18) "Ghost World" Daniel Clowes, tł. Wojciech Góralczyk (Kultura Gniewu)
(19 i 20) "Paper Girls. Tomy 4 i 5" Brian K. Vaughan, Cliff Chiang, tł. Bartosz Sztybor (Non Stop Comics)
(21) "Batman. Zabójczy żart" Alan Moore, Brian Bolland, tł. Tomasz Sidorkiewicz (Egmont Polska)



Co słychać za kulisami:
  • aktualna liczba obserwujących - 225 (było 223)
  • liczba polubień na Facebooku - 458 (było - 451)
  • liczba obserwujących na Instagramie - 625 (było - 591)
  • unikalnych użytkowników wg. Google Analytics - 1324 | 1028 (luty - 1254)
  • przeczytanych stron - 2042 | 1798  (luty - 2826)
  • średnia ilość stron dziennie - 66 | 60 (luty - 101)